Besten,

Ik ben op zoek naar informele meditatiegroepen. Ik ben onderzoeker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau en momenteel bezig met een onderzoek naar informele groepen. Dat zijn kleine groepen mensen die geregeld bij elkaar komen om een bepaalde hobby uit te oefenen of anderszins gezamenlijke activiteiten met een bepaald doel te verrichten. Informele groepen onderscheiden zich van verenigingen en stichtingen door hun kleinschaligheid, persoonlijk contact en het ontbreken van een formele organisatiestructuur.

Ik was benieuwd of er ook informele meditatiegroepen bestaan en zo ja of deze zich bij mij zouden willen melden. Ik zou dan een paar vragen willen stellen in een vervolgemail of telefonisch gesprek, over bijvoorbeeld het ontstaan van het groepje, hoe geregeld men bij elkaar komt, wat de groep voor de leden betekent en wat de leden voor de groep betekenen.

Ik denk hierbij aan mensen die elkaar bijvoorbeeld van een formele mindfulnesscursus kennen, en vervolgens zelf in een kleine informele groep geregeld bij elkaar komen om met elkaar te mediteren. Ik vermoed dat deze groepen bestaan, maar lijk via internet vooral op de formele groepen (via een organisatie) te stuiten.

Ik zie graag uit naar jullie reacties. Omdat dit onderzoek een voorstudie betreft die 1 december gepresenteerd wordt, zou ik reacties op korte termijn zeer op prijs stellen. Alvast bedankt voor de tijd en moeite.

Met vriendelijke groet,

Peggy Schyns

Sociaal en Cultureel Planbureau

Parnassusplein 5

2511 VX Den Haag

070-3407444

p.schyns@scp.nl